- HEMA sluit 2023 naar verwachting af met een bescheiden winst, zegt topvrouw Saskia Egas Reparaz in gesprek met De Telegraaf.
- Volgens de CEO profiteert HEMA van de ingezette strategie dat producten kwalitatief goed moeten zijn, maar wel betaalbaar.
- Onder Egas Reparaz richt HEMA zich niet meer op wereldwijde expansie.
- Lees ook: Alleen nog maar grote ketens in winkelcentra? Dat valt reuze mee, volgens onderzoek
Winkelketen HEMA verwacht over 2023 een “bescheiden winst” neer te zetten. Dat heeft topvrouw Saskia Egas Reparaz gezegd in een interview met De Telegraaf. Volgens haar heeft de keten een “goed jaar achter de rug”.
“Dit zijn heel spannende weken, maar het ziet er goed uit. De bescheiden winst die we de afgelopen twee jaar hadden, waar ik al heel trots op was, zet zich voort”, aldus de topvrouw. HEMA hanteert een boekjaar dat loopt tot en met januari. Precieze bedragen kan ze dan ook nog niet noemen.
“Klanten komen weer meer en vaker bij ons”, benadrukte de HEMA-baas in mei al, bij de presentatie van de jaarcijfers over het vorige boekjaar. De omzet van de HEMA was toen met een vijfde toegenomen tot bijna 2 miljard euro. De winst voor belastingen steeg daarbij naar 31,6 miljoen euro, nadat een jaar eerder voor het eerst in lange tijd weer winst was geboekt.
‘We zijn geen Bijenkorf, we zijn ook geen Wibra’
Verschillende winkelketens hebben het afgelopen jaar niet gered, bijvoorbeeld BCC en Big Bazar. HEMA blijft volgens Egas Reparaz evenwel profiteren van de enkele jaren terug ingezette strategie. “Onze producten moeten goede kwaliteit hebben, maar moeten altijd zeer betaalbaar zijn”, legt ze uit aan de krant. “We zijn geen Bijenkorf, we zijn ook geen Wibra. We zitten ergens in het midden.”
Onder Egas Reparaz richt HEMA zich niet meer op wereldwijde expansie, iets wat in de jaren voor haar nog belangrijk werd gevonden bij het bedrijf. In plaats daarvan zet de keten nu vooral in op de Nederlandse, Belgische en Franse markt. "In Nederland zijn we echt weer gaan investeren in de winkels", benadrukt ze.
Toch baart de huidige situatie van de Nederlandse winkelstraat haar zorgen. "HEMA is erg gebaat bij een winkelstraat die niet verarmt. Dat er genoeg diversiteit is, dat het geen eenheidsworst wordt. Ik hoop dat genoeg retailers er goed doorheen komen. En als het niet lukt, hoop ik dat er wordt gekeken naar hoe we de omgeving toch aantrekkelijk kunnen houden. Denk aan een combinatie van horeca, wonen en spulletjes kopen."